Minga

Leereffect vergroten (3)

Twee essentiƫle elementen die je in een opleiding kan gebruiken zijn de aangepaste formaties en het gebruik van zones om door middel van herkenbaarheid het leereffect te vergroten.

Zo hanteren we bij de opbouw van de tegenstander een pressinglijn als richtlijn. Je laat de tegenpartij altijd de eerste bal inspelen en het spel opbouwen om dan vanaf een bepaalde zone als team druk te gaan zetten. Het leerrendement voor onze eigen spelers ligt op die manier hoger, want ze dienen zich ruimtelijk te oriĆ«nteren, en de tegenstander krijgt de kans en de vrijheid om het spel voetballend op gang te brengen. 

Binnen die gehele context werk je best veel met de principes van herhaling, variatie en uitdaging. Stimuleer  autonomie en zelfregulatie en vergroot de betrokkenheid van spelers door hen creatief te laten meedenken.

Als je iets geleerd hebt, als je iets onthouden hebt of als er een ervaring in je geheugen gegrift staat, dan zijn de betrokken netwerken in je zenuwstelsel structureel en chemisch veranderd. Hoe vaker en intenser de ervaring, des te groter de verandering in je brein is. De verbindingen worden dan sterker. Dat komt erop neer dat de handeling sneller wordt uitgevoerd.

Belangrijk is ook dat spelers trainen in wisselende en nieuwe situaties door gebruik te maken van een breed scala van oefenvormen. Nieuwe zaken trekken aandacht en stimuleren ontdekkingsdrang. Ze werken als een beloning en daardoor breiden ze onze kennis en vaardigheden uit.

Leren onder een beetje druk en met genoeg uitdaging heeft een gunstig effect. Een leeromgeving moet veilig zijn, maar moet zeker ook uitdagend zijn en een beetje adrenaline opwekken. Dan is de activatie in ons brein hoger, waardoor we beter leren.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x