Minga

De ideale toestand om topprestaties te leveren

Wist je dat de uitdagingen van een sporter best in evenwicht staan met zijn of haar vaardigheden? Dan heb je immers de grootste kans om in een ideale toestand te komen om topprestaties te leveren. Op zo’n moment ervaart de sporter dat de inspanning vrijwel moeiteloos gaat. Het is bijna alsof je niet hoeft na te denken en dat alles vanzelf gaat. Je hebt het idee dat alles onder controle is en daardoor haal je enorm veel plezier en genot uit je sport.

Laat je sporters los

Nu ze in de ‘flow’ zijn, laat je ze best even los. Ga ze niet vervelen met jouw oplossingen of nieuwe ideeën, als die er op dat moment niet zoveel toe doen. Daag ze verder uit door specifieke doelen te stellen en zorg ervoor dat ze geïnspireerd blijven.

Feedback is essentieel

Het ontvangen van onmiddellijke feedback is essentieel om flow tot stand te brengen. Omgekeerd zorgt een gebrek aan feedback ervoor dat iemands motivatie aanzienlijk vermindert. Maak op een regelmatige basis tijd vrij om gesprekken in te plannen en heb daarin oog voor positieve feedback. Dan zullen kritische opmerkingen ook makkelijker aanvaard worden. Goede feedback is simpel, duidelijk en helder op alle vlakken.

Zet in op intrinsieke motivatie

Iemand die inhoudelijk iets interessant vindt, komt gemakkelijker in de ideale toestand om topprestaties te leveren. Hierdoor ben je niet meteen gericht op het resultaat of de uitkomst van iets, maar wel op de inhoud van een bepaalde taak of uitvoering. Probeer beloningen of straffen zoveel mogelijk te vermijden aangezien ze maar een tijdelijk effect hebben en niet leiden tot een blijvende gedragsverandering. Bovendien ondermijnt het net de intrinsieke motivatie. Je wil net dat de belangrijkste motivatie uit het plezier en de inspanning wordt gehaald, en niet dat de beloning dit vervangt door de prestatie hiervan afhankelijk te maken. Focus je op het versterken van de autonomie van je sporter en zorg voor een cultuur van erkenning en dankbaarheid.

Doelen stellen

De doelen die je samen met een sporter stelt, zijn van grote invloed op de mate van spanning die ze ervaren. Stel je te hoge doelen, dan ontstaat er spanning. Stel je ze te laag, dan ontstaat er verveling. Het stellen van de juiste doelen resulteert in een verhoogde focus, meer doorzettingsvermogen, verhoogde inzet, meer motivatie en een hoger zelfvertrouwen. Werk daarom steeds met uitdagende doelen, die ook meetbaar en haalbaar zijn.

Verhogen van de vaardigheden

Blijf werken aan het vergroten van de capaciteiten van je sporter. Niet enkel op technisch-tactisch niveau, maar ook rond thema’s zoals decision making, concentratievermogen, gerichte aandacht en focus leren houden en omgaan met druk en verwachtingen. Geef hier constructieve feedback over zodat je de sporter bewust maakt van zijn of haar vooruitgang.

Het reguleren van het spanningsniveau

Ga aan de slag met ademhalings- & ontspanningsoefeningen. Ervaar wat hun mogelijke impact op de sporter is. Introduceer visualisatietechnieken en leer ze hun eigen peptalks maken. Kortom: ga op zoek naar hulpmiddelen waar de sporter baat bij heeft.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x